[ad_1]
نمایشگاهی از آثارآگوست رودن در موزه بریتانیا عنوان “رودن و هنر یونان باستان” از بیست و ششم آوریل ۲۰۱۸ شروع شده و تا بیست نهم ژوئیه برقراربود. قبل از این و در سال ۲۰۱۴ نمایشگاه دیگری از آثار برنزی این هنرمند در لندن برگزار شده بود.
آگوست رودن، هنرمند فرانسوی، ۱۲ نوامبر۱۸۴۰ متولد شد . شهرت وی بیشتر مرهون مجسمههای اوست. علاقهٔ زیاد او به نقاشی دلیل ورودش به مدرسهٔ شاهنشاهی طراحی که یک مدرسه دولتی هنر و طراحی بود، شد. گرچه وی در ۱۷ سالگی برنده دو جایزه نقاشی و طراحی شده بود، موفق به پذیرش در مدرسهٔ هنرهای زیبا نشد و ۳ بار در آزمون ورودی مردود شد. بنابراین مجبور شد به “پتی اکل” که مخصوص هنرهای تزئینی است برود.
مجسمههای این هنرمند تاثیر زیادی بر هنر مدرن داشته است. از تندیسهای معروف او، میتوان به “متفکر” اشاره کرد .از سبک و ارجاعات کارهای او به متون و داستانهای ادبیات کلاسیک از جمله “کمدی الهی” بسیار گفته شده است. به عبارت دیگر، رودن تأثیر گذارترین مجسمهساز اواخر قرن نوزده و پایهگذار مجسمهسازی قرن بیستم است.
بسیاری از آثار رودن به سفارش دولت فرانسه و بریتانیا ساخته شده است. این فرصت منجر به این شد که استودیوی او تبدیل به کارخانهای پر کار برای تولید مجسمههای شهری در بسیاری از شهرهای اروپایی شود.
بیشتر بخوانید:
رودن، در سال ۱۸۸۱ برای اولین بار به لندن سفر کرد. در حین بازدید از موزه بریتانیا با مجسمههای “پارتنون” مواجه شد. او هرگز به یونان سفر نکرده بود و باد یدن این آثار، از همان لحظه اول مسحور زیبایی و کمال این شاهکارهای استادانه شد. با وجود اینکه بسیاری از این آثار در طول تاریخ صدمه دیده بودند، از جمله اینکه سر مجسمهها تخریب شده بود، زیبایی و شگفتی تنههای تراشیده شده الهام بخش رودن شدند. تا جایی که او حتی مجسمههایی بیسر ساخت تا به آثار یونان باستان وفادار بماند.
به این ترتیب او سبک جدیدی را در هنر معاصر پایه گذاری کرد؛تنههای بیسر و کامل نشده. او در تکمیل این سبک از دخل و تصرف در زیبایی شناسی کهن ابایی نداشت. در عین ظرافت و کمال، آثار رودن گاهی اغراق هایی خارج از سبک کهن یونانی دارند که به عنوان مثال، در پیکرههای “دروازه دوزخ” به خوبی مشخص است. همچنین، آثار او نمایانگر حالات و لحظاتی هستند که نگاهی روانشناسانه را به مجسمه سازی اضافه کرده است. نمونه این تاثیر را میتوان در بسیاری از آثار او از جمله “شهروندان کاله” جستجو کرد. جایی که حس قهرمانی، پشیمانی، و وحشت مواجه با مرگ را مجسم میکند.
مجسمه بوسه نیز از مشهورترین کارهای اوست. زمانی که این مجسمه ساخته شد، تسجم و به تصویر کشیدن معاشقه کاری انقلابی محسوب می شد
اکنون صد سال پس از مرگش، مجموعهای از آثار ماندگار این هنرمند از جمله “متفکر” و “بوسه” در این نمایشگاه جمع آوری شده است.
به محض ورود به سالن نمایشگاه بیننده مسحور فرمی در هم تنیده می شود. بدنهای به هم پیچیده دو الهه که در حال بوسیدن یکدیگرند. این مجسمه “بوسه” نام دارد که یکی از معروفترین آثار رودن به شمار می رود. کمی جلوتر، مجسمه برنزی “سرباز بلژیکی”، پیکره عظیم “متفکر”، مدل کوچک “دروازه دوزخ” و تصویر مقیاس واقعی آن بر دیوار. بخشی از نمایشگاه نیز روش مطالعه رودن بر بدن انسان و طراحیهای اولیه و نقاشیهای او را نمایش میدهد. در انتهای سالن که دیوار یشیشهای مشرف به فضای شهریست، مجسمه “شهروندان کاله” در مقابل بیننده قرار گرفته است.
رودن معشوقههای زیادی داشت که بیشتر آنها از هنرمندان و بازیگران بودند. در بین آنها شاید “کامیل کلوده” مشهورترین باشد. رودن در سال ۱۸۸۳ با کامیل کلوده ۱۸ ساله آشنا شد و رابطه پر شور و در عین حال متلاطمی بین آنها شکل گرفت. کامیل کلوده خود هنرمند و مجسمه ساز با استعدادی بود. او در استودیوی رودن مشغول به کار شد و مدل بسیاری از آثار رودن بود. بعدها و پس از جدایی از رودن، مدعی شد که رودن بسیاری از آثار او را دزدیده است. کامیل کلوده در پی این جدایی، بسیاری از آثار خود را از بین برد و بعد از آن و به دلیل بیماری روانی در بیمارستان روانی بستری شد و تا پایان عمر در آنجا ماند. مدارک و تصاویری از این رابطه و تاثیر کامیل کلوده بر آثار رودن در این نمایشگاه ارائه شده است.
آگوست رودن در ۱۷ نوامبر ۱۹۱۷، در شهر مودون فرانسه در گذشت. از نظر بسیاری، رودن پیشگام مجسمه سازی مدرن به شمار می رود. بسیاری از آثار او در شهرهای مختلف دنیا حضور دارند و میراث او برای محققین، هنرمندان و مردم عادی خواهد ماند.