[ad_1]
حق نشر عکس
Daimler
اربنتیک شبکهای هوشمند از ماشینهای خودران الکتریکی است که بسته به نیاز، بار یا مسافر جابهجا میکنند
این هفته در جهان خودرو: ایده مرسدس-بنز از آینده حمل و نقل شهری؛ ون الکتریکی جدید فولکسواگن؛ کانسپت شاسیبلند جدید بامو؛ وانت ۷۰۰ اسب بخاری شش چرخ آمریکایی و استعفای ایلان ماسک از ریاست هیئت مدیره تسلا.
آینده حمل و نقل شهری از نگاه بنز
مرسدس-بنز در نمایشگاه خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی هانوفر نگاه خود به آینده حمل و نقل شهری را در قالب یک کانسپت نمایش داد. این کانسپت که اربنتیک (Urbanetic) نام دارد در حقیقت شبکهای از ماشینهای الکتریکی و خودران است که بسته به نیاز میتواند بار یا مسافر را جابهجا کند.
بخش اصلی اربنتیک، یک صفحه شامل قوای محرکه و سیستم خودران است که روی آن میتوان یک اتاق که برای دوازده سرنشین جا دارد سوار کرد و یا یک کانتینر برای حمل بار گذاشت.
حق نشر عکس
Daimler
هوش مصنوعی که این ماشینها را کنترل میکند به مرور زمان نیازهای حمل و نقل را در ساعتها و روزهای مختلف بررسی میکند و بهترین ترکیب برای جابهجایی مسافر و بار را محاسبه میکند. فنآوری خودران از طریق پیامهایی که روی جلوپنجره دیجیتال ماشین نمایش داده میشود با مسافران یا عابران پیاده ارتباط برقرار میکند.
بنز جهانی را به تصویر میکشد که دههها با ما فاصله دارد، اما نشان میدهد خودروسازان خود را برای دورانی آماده میکنند که مردم در شهرها از ماشینهای شخصی کمتری استفاده میکنند و این شرکتها به دنبال راههایی به غیر از فروش ماشین برای کسب درآمد هستند.
حق نشر عکس
Reuters
فولکسواگن برای عرضه ون الکتریکی جدیدش در سال ۲۰۲۱ آماده میشود
ون الکتریکی فولکسواگن؛ به یاد قدیم برای آینده
فولکسواگن در نمایشگاه هانوفر یک ون الکتریکی نمایش داد که به گفته این شرکت به احتمال زیاد تا سه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
فولکسواگن “آیدی باز کارگو” (I.D. Buzz Cargo) براساس ون الکتریکی آیدی باز ساخته میشود که فولکسواگن سال گذشته رونمایی کرد. این ماشین یکی از چند مدل الکتریکی فولکسواگن است که با نام آیدی از دو سال دیگر به بازار عرضه خواهند شد. اولین مدل، یک هچبک است و بعد از آن یک شاسیبلند به بازار میآید.
ظاهر آیدی باز با الهام از ون تیپ۲ فولکسواگن طراحی شده است. این ماشین پس از بیتل دومین محصول فولکسواگن و به همان اندازه مشهور بود. تیپ۲ با نامهای مختلف از دهه پنجاه تا اوایل دهه نود میلادی توسط فولکسواگن تولید شد و ساخت آن در کارخانهای در برزیل تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت.
ون جدید فولکسواگن یک موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری دارد که روی محور عقب ماشین قرار گرفته است. ماشین را میتوان با باتریهای مختلف سفارش داد که بیسیم و تنها با پارک کردن روی شارژر، شارژ میشود. با هر بار شارژ، ماشین میتواند بین ۳۳۰ تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند. همچنین یک باتری خورشیدی روی سقف ماشین قرار دارد که میتواند به اندازه ۱۵ کیلومتر انرژی ذخیره کند.
حق نشر عکس
vw
آیدی باز با الهام از ون مشهور فولکس واگن در دهه پنجاه ساخته شده است
داخل ماشین با هدف ایجاد حداکثر فضا برای بار در قسمت عقب و فراهم کردن یک محیط کار برای سرنشینان در قسمت جلو طراحی شده است.
بخش خودروهای باری فولکسواگن خود را برای دوران ماشینهای الکتریکی آماده میکند. این شرکت همزمان با ون الکتریکی، یک سهچرخه الکتریکی هم رونمایی کرد که قرار است از سال آینده به عنوان پیکهای شهری به بازار عرضه شود. این شرکت سال آینده یکی از وانتهای خود را هم با موتور الکتریکی به مشتریان عرضه میکند.
با این حال توماس سدران (Thomas Sedran) مدیر بخش خودروهای باری فولکسواگن میگوید که با وجود سرمایهگذاریهای زیاد در ساخت محصولات الکتریکی، این شرکت همچنان برای مسافتهای طولانی و بارهای سنگین از موتور دیزل استفاده خواهد کرد.
جهان خودرو در هفتههای گذشته:
آرشیو جهان خودرو؛ گزارش هفتگی از مهمترین اخبار صنعت خودرو
حق نشر عکس
BMW
شاسیبلند الکتریکی بامو قرار است در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود
نسل بعدی ماشینهای الکتریکی بامو
بامو از اولین خودروسازانی بود که با ایجاد زیرمجموعه i از پنج سال پیش تولید ماشینهای الکتریکی را شروع کرد، اما برای عرضه شاسیبلند الکتریکی از رقبایش عقب افتاده است.
در حالی که بنز و آئودی هر دو تا چند ماه دیگر شاسیبلندهای خود را به بازار عرضه میکنند، بامو کانسپتی از ماشین خود را به نمایش گذاشت که قرار است سه سال دیگر به بازار عرضه شود.
کارخانه باواریایی میگوید کانسپت ویژن آی نکست (Vision iNext) نمایشگر نسل بعدی ماشینهای الکتریکی بامو است. از جمله بخشهایی که از این کانسپت در مدلهای بعدی بامو دیده خواهد شد، ترکیب چراغها و جلوپنجره ماشین است.
حق نشر عکس
BMW
به جای صفحههای لمسی, سرنشینان با لمس پارچه روکش صندلی بخشهای مختلف ماشین را کنترل میکنند
داخل خودرو با هدف ایجاد فضایی شبیه به یک اتاق نشیمن طراحی شده است. همزمان طراحان بامو میخواهند سرنشینان را از هیاهو و پیچیدگیهای زندگی شهری جدا کرده و آنها را به طبیعت نزدیکتر کنند. برای همین به جای استفاده از صفحات لمسی، بامو از فنآوری تازهای استفاده کرده که به سرنشینان اجازه میدهد با لمس پارچه روکش صندلی یا کنسول چوبی وسط خودرو بخشهای مختلف ماشین را کنترل کنند.
بامو معتقد است با وجودِ آمدن فنآوری خودران، رانندگان ماشینهایش هنوز باید فرصت لذت از رانندگی را داشته باشند. برای همین ماشین را میتوان به انتخاب راننده در حالت خودران قرار داد. در این حالت پدالها در زیر ماشین پنهان شده و فرمان داخل داشبورد قرار میگیرد.
بامو برای ساخت خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری زیادی کرده است و تا سال ۲۰۲۵ بیست و پنج مدل الکتریکی و هیبرید به بازار عرضه خواهد کرد.
حق نشر عکس
HENNESSEY
تنها ۲۴ دستگاه از وانت هنسی ساخته میشود
وانت ۳۷۵ هزار دلاری هنسی
هنسی، تقویتکننده ماشین در آمریکا از یک ابَر وانت که براساس شورلت سیلورادو (Silverado) ساخته شده رونمایی کرد. گلایت (Goliath) یا جالوت یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر ۷۰۰ اسب بخاری دارد که میتواند در حدود ۴.۵ ثانیه سرعت این وانت شش چرخ را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
علاوه بر تغییرات ظاهری نسبت به وانت سیلورادو و استفاده از چراغهای الئیدی، ارتفاع ماشین بیست سانتیمتر افزایش یافته تا جا برای لاستیکهای بزرگ ۳۷ اینچی باز شود. تنها ۲۴ دستگاه از این ماشین به قیمت ۳۷۵ هزار دلار ساخته میشود.
حق نشر عکس
HENNESSEY
هنسی زمستان گذشته از وانت شش چرخ فورد رونمایی کرد
گلایت اولین وانت سه محور هنسی نیست. این تقویتکننده تگزاسی پیش از این یک وانت شش چرخ دیگر براساس فورد F150 ساخته است که موتور شش سیلندر ۶۰۰ اسب بخاری دارد و به قیمت ۳۴۹ هزار دلار فروخته میشود.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ولسیرپتور (Velociraptor) حدود پنج و نیم ثانیه است. از این فورد صد دستگاه ساخته میشود که نیمی از آن برای بازار آمریکا و بقیه به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.
حق نشر عکس
Getty Images
با وجود استعفا از هیئت مدیره, ایلان ماسک مدیرعامل شرکت باقی خواهد ماند
استعفای ایلان ماسک
یک توییت جنجالی ایلان ماسک، مدیر تسلا کار دست این میلیاردر آمریکایی داد و او را ناگزیر کرد از سمت ریاست هیئت مدیره این شرکت استعفا کند.
آقای ماسک ماه گذشته در یک توییت ادعا کرده بود برای خارج کردن تسلا از بازار بورس و خصوصی کردن این شرکت منابع مالی کافی فراهم کرده است. بعدا معلوم شد که این منابع مالی با اطمینانی که مدیر تسلا از آن صحبت کرده بود در دسترس نیست.
توییت ایلان ماسک باعث نوسان ارزش سهام تسلا شد و برخی سهامداران که از این ماجرا ضرر کرده بودند از او شکایت کردند و این شکایت پای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را به این ماجرا باز کرد. این نهاد دولتی آقای ماسک را به کلاهبرداری متهم کرد.
به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار “در حقیقت آقای ماسک درباره موارد کلیدی فراهم کردن سرمایه مثل قیمت هر سهم از سرمایهگذاران بالقوه نه تنها تاییدی نگرفته بود بلکه حتی با آنها در این مورد صحبت هم نکرده بود.”
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ابتدا میخواست آقای ماسک از مدیریت در همه شرکتهای حاضر در بورس منع شود، اما بعد از مذاکره با تسلا دو طرف به توافق رسیدند که او تنها از هیئت مدیره تسلا دستکم به مدت سه سال کنار برود و بیست میلیون دلار جریمه پرداخت کند.
آقای ماسک براساس این توافق هنوز میتواند مدیرعاملی تسلا را برعهده داشته باشد.